close
تبلیغات در اینترنت
ظلم به زنان در طول تاریخ

به سایت فرهنگ در ایران، ایلام و ملکشاهی خوش آمدید!
ironia

عضو شوید
عضو شوید تا بتوانید در گفت و گو های انجمن شرکت کنید. r>

سلام

درود برهمه شما خوبان:

 از همه دوستان دعوت می کنم که اگر نظری دارند ارئه کنند تا بتوانم وبلاگ را غنی تر کنم.

سپاس


تصاویر زیبا سازی وبلاگ www.web-abzar.ir  جایگاه زن در ایران و ایلام         تصاویر زیبا سازی وبلاگ www.web-abzar.ir

 

امروز می خواهم در باره زن و موقعیت اجتمایی آن در طول تاریج یک پست بگذارم، در بیشتر فرهنگ ها به زن به عنوان جنس دوم نگریسته می شود و همواره از طرف جنس (به اصطلاح) برتر به آن ها به گونه های مختلفی ظلم می شود و این ظلم بیش تر از هر کس از طرف افراد خانواده صورت می گیرد، برای روشن شدن مطلب به چنتا مثال توجه کنید: در بیشتر خانواده بخصوص استان من به زن ها هیچ گونه ارثی از طرف خانواده پدر تعلق نمی گیرد و این در حالی است که فرزند پسر صاحب خانه پدر می باشد. جالب اینکه در خانواده شوهر نیز چنین قضیه ای برای مادر خانه صادق است. مثال دیگر دادن حق طلاق به شوهر است. گرفتن فرزند از آغش مادر بعد از طلاق و  چند همسری برای مرد و صیغه و . . .. گاه این حقوق با چنان قدرتی از زن ستانده شده که حتی به چنین حقوقی فکر هم نمی کند، چه برسد به مطالبه آن! در بیش تر خانواده ها زن در خانه می پوسد و هرگز طعم زندگی را نمی چشد، همواره به آن ها با چشم کالا و عروسک نگریسته می شود و وجودشان فقط برای ایجاد آرامش مردان (بعضا نالایق) است. در طول زندگی، یک دختر (با همه احساساتش) ناعدالتی های زیادی را می بیند از زمان تولدش گرفته تا پایان عمرش. در یک خانواده همیشه تولید یک فرزند پسر موجب خشنودی و تولد فرزند دختر اغلب باعث ناراحتی می شود، از همین لحظه تولد ناعدالتی آغاز می شود! چرا؟ پاسخ در طرز تفکر ماست. مگر آن ها هم انسان نیستند؟! مگر آن ها مقصرند که کروموزمشان XX شده است؟!!

جایگاه زن در طول تاریخ

جایگاه زن در ایران باستان

تصاویر زیبا سازی وبلاگ www.web-abzar.ir

بررسی جایگاه زن در ایران باستان و در دوره های هخامنشی و آیین زرتشت که به نوعی دوره آغاز شکل گیری سرزمین آریایی هاست ، نشان دهنده سطح والای فکری مردمان آن روزگار است که در بسیاری موارد ، افسوس را با خود به ارمغان می آورد ، چرا که اگر تحولات ناشی از حکومتهای گوناگون آن زمان تغییری در شرایط زیستی آدمیان ایجاد نمی کرد ، ایران و ایرانی ، هم اکنون به عنوان بزرگترین مدعی حقوق انسانی در دنیا شناخته می شد و این عنوان را زینت نام خود می کرد . تا پیش از پیدایش حکومت هخامنشی یعنی در زمان مادها دختر و داماد پادشاه می توانستند جزو وارثین وی باشند . با روی کار آمدن کوروش کبیر و حکونت آن ، هخامنشیان ، و قوانین وضع شده توسط آنها ، وضعیت زنان در حالت ثبات و اعتدالی ارزشمند قرار گرفت ، به طوری که نمونه قوانین آن زمان در میان هیچ یک از ممالک و اقوام یافت نمی شد . اما با اجرای قوانین کوروش کبیر بر سرزمین پارسیان ، زن ازچنان درجه احترامی برخوردار شد که آوازه آن به دیگر اقوام نیز رسید و همین امر باعث پیروی آنان از آداب اصیل ایرانی گشت . مشهورترین نمونه تساوی حقوق زنان و مردان در ایران باستان ، اجازه انتقال سلطنت از پادشاه به دختر بود . همانطور که گفته شد ، آخرین پادشاه مادها « آستیاک » ، دارای فرزند پسر نبود و دختر آستیاک کسی نبود جز شاهزاده ماندانا ، مادر کوروش کبیر که همین مساله در انتقال قدرت به کوروش نقش مهمی را بازی کرد . ماندانا همچنین مؤسس مدارس هخامنشی برای نوجوانان ایرانی بود که در آن فنون تیراندازی و اسب سواری را آموزش می دادند . در بررسی وضعیت زنان در عصر هخامنشی به نامهایی بر می خوریم که شاید هیچ گاه پس از آن ، اثری از چنین رویدادها و وقایعی را در تاریخ ایران نبینیم . در زمان هخامنشیان ، یک زن برای نخستین بار در تاریخ به مرتبه دریا سالاری ( فرماندهی نیروی دریایی ) خشایار شاه رسید که نامش « آرتمیس » بود . اما حکایت به آرتمیس ختم نمی شود . بلکه تعداد بی شماری از زنان آن دوره مسئولیت هایی را به عهده داشتند که نه تنها در دوره های بعد از حکمرانی کوروش ، بلکه در شرایط کنونی نیز ، شاهد چنین رویدادی نخواهیم بود ! فرمانده آرسیاب زنی داشت به نام پانته آ ، که فرمانده گارد جاویدان بود . استاتیرا ، دختر داریوش سوم فرمانده نیروهای جنگی آن زمان بود . آذرمیدخت ، دختر خسرو پرویز ، پس از مرگ خواهرش پوران دخت ، به پادشاهی رسید . آرتونیس ، یکی از شجاع ترین فرماندهان جنگی زمان داریوش بود و پری ساتیس ، زن داریوش دوم در زمان حکمرانی شوهرش از ارتشبدان آن زمان به شمار می رفت . آرتادخت ، رئیس خزانه پادشاه چهارم اشکانی بود . سورا ، دختر اردوان پنجم در نیروی ارتشی پدر سمت سپهبدی داشت . پرین ، دختر قباد ، مشاور امور قضایی ساسانیان بود و آزاد دیلمی ، فرمانده یک باند چریکی بود که در گیلان سال ها علیه متجاوزین به ایران جنگید و سرانجام کشته شد . این دسته از زنان یا کسانی همچون سمیرامیس ، ملکه آشور و بابل که در جنگجویی و شجاعت در زمان خود همتا نداشت و یا بلقیس ، که قسمتی از یمن آن زمان ، تحت فرماندهی وی بود می توانند نمادی از تمدن والای انسان در جوامع پیشین ایران به شمار روند . اما افتخارات بر جای مانده از ایران باستان در همین محدوده خلاصه نمی شود ، بلکه با تعمق بیشتر در آداب و آیین های قوم آریایی و تعالیم زرتشت که در آن زمان تازه به مرحله ظهور رسیده بود ، جایگاه زن ایران بیش از پیش نمایان می شود . زن در ایران باستان به معنای واقعی در هر مکان و زمان به طور برابر در فعالیت های سیستم اجتماعی شریک مرد بود و حتی در جهت قوانین دینی می توانست به مرحله « زوت » برسد ، یعنی درجه ای در مقام بالای مذهبی که لازمه آن ، فراگیری علوم دینی تا بالاترین مرحله آن بود .

 

                      جایگاه زن در عربستان        

                           تصاویر زیبا سازی وبلاگ www.web-abzar.ir

عرب قبل از اسلام به دختر دار شدن علاقه مند نبود و اين عدم علاقمندي بين مردها زيادتر وجود داشت. آنها به حد جاهل بودند که وقتي به آنها اطلاع مي‌دادند که صاحب دختر شده از شدت خشم رنگ چهره‌اي شان بر مي‌گشت.

از منظر پيشینه‌ تاريخي عرب قبل از اسلام که بيان شد، پر واضح است که مقام زن در زمان جاهليت شئ ای بيش نبوده و هيچ حقي براي آنها در زمان جاهليت وجود نداشت که بتواند سعادت آنها را تضمين کند. اعراب زن‌ها را بيشتر براي فرزند دار شدن مفيد مي‌دانست. زن از نگاه مردان آن روزگار فقط رحمی برای بچه زاییدن بود.

تفکر مرد سالار در دنیای گذشته در باره زن بسیار تأسف بار است. آنقدر درباره زن عقاید خرافی زیاد بود که بیان گوشه ای از آن عمق فاجعه را می‌رساند. «در بعضی قبایل زن و مرد یک جا نمی‌خوابیدند و گمان داشتند که زن نفسش از نیروی مرد می‌کاهد. اهل فیجی شایسته نمی‌دانند که مرد همه شب در خانه خود بخوابد؛ و در کالدونی جدید، زن زیر ساباط بیرون اطاق می خوبید و مرد در داخل اطاق و همچنین در جزایر فیجی اجازه آن هست که سگان در بعضی از معابد داخل شوند در صورتی که زنان مطلقاً از دخول در معبد ممنوعند» (1). «در بین اقوام سومری شوهرها مجاز بودند همسر خود را بفروشند یا این که او را به گرو بگذارد و وامی به مدت 3 سال بگیرد».(2) «بعضی از قبایل هندوستان در حساب میراث بردن زن را با حیوانات اهلی همسنگ قرار می‌دادند و قسمت می‌کردند».(3) بعضی جاها این قدر وجود زن منحوس بود که حتی دیده شدن زن و مرد با هم و لو آن زن مادر یا خواهر مرد باشد ممنوع بود و کسی حق نداشت با زن، حالا هر کس می‌خواهد باشد در مجامع عمومی مثل خیابان‌ها، مغازه ها، بازارها دیده شود. این رسم که گفتیم مخصوص اهالی شمال پاپواهیچ بود؛ و این مرد بود که در همه جا باید ثابت می‌کرد که رئیس اوست و زن در هر حالی باشد فرمان‌بردار باشد. «حتی در شب عروسی که دو زوج به هم می‌رسند به جای صحبت از گل و بلبل پدر دختر آهسته دختر را تازیانه می‌زد و بعد تازیانه را بدست داماد می‌داد تا معلوم کند که تنبیهات لازم از آن به بعد بدست کسی اجرا خواهد شد که جوان تر و نیرومندتر است. این رسم یکی از اجزاء لاینفک عروسی‌های روسی بود».(4) ما اگر بخواهیم وضعیت زن را در تمام نواحی و ازمنه بنگاریم وضعی بهتر از این به وجود نخواهد آمد. هر چند ما در ضمن وضعیت آداب و رسوم کشورهائی که می‌آوریم، وضعیت زن را هم خواهیم آورد، ولی به عنوان نمونه شاید بد نباشد به سومر هم اشاره کنیم. چرا که در سومر مرسوم بود مرد در مواقع بحرانی زن خود را بفروشد یا اگر زنی از مادر شدن جلوگیری می‌کرد زن را غرق می‌کردند. «در بعضی نقاط زن را خفه می‌کردند و با شوهرش که مرده بود در گور می‌گذاشتند یا از وی می خواستدند که خود را بکشد تا در حیات جهان دیگر به خدمت شوهرش قیام کند».(5) در واقع مرد بعد از رسیدن به سالاری، زن را ملک خود می‌دانست. یک ملک را هم می‌توان فروخت، خرید، هدیه داد و یا نابود کرد. چنان چه در بعضی زمان‌ها «وقتی مهمانی برای مرد می‌آمد زن خود را وادار می‌کرد به هم‌خوابگی مهمان برود. این عمل را از آن رو می‌کردند که شوهر زن را از لحاظ جسد و روح ملک خود می‌دانست» (6). آری زنی که خداوند برای آرامش مرد آفرید تبدیل به موجودی عفریتی و منحوس شد که آثارش تاکنون که عصر فضا می‌باشد ادامه دارد. ولی حقیقت چیز دیگری است. خداوند زن را نیافریده که فرمان‌بردار مرد باشد یا مرد فرمان‌بردار زن. اصلاً دوره زن سالاری یا دوره مرد سالاری بی معنا و مفهوم است. اگر حقیقتش را بخواهید تمامی دوره ها باید شایسته سالاری باشد. یعنی زن و مرد در کنار هم با شایستگی زندگی کند. بقول آن عارف که زنی از او پرسید، برای چه زن از دنده مرد آفریده شده و از سایر اعضای بدن به وجود نیامده است؟ عارف پاسخ داد : زن از سر خلق نشد تا بر مرد مسلط نشود، و از پا خلق نشد تا زیر دست و پای مرد نباشد و لگدمال نگردد، و از پهلوی وی خلق شده تا با او مساوی باشد، و از زیر بغل دو دست مرد برداشته شده تا او را نگهداری نماید، و از نزدیک‌ترین موضع به قلب مرد خلق شده تا او را محترم داشته باشد و در قلب وی جای گیرد؛ و این است علت خلقت زن نه آن چیزی که قرن‌های متمادی مردها خیال می‌کردند و می‌پنداشتند.

 

دخترکشی

تصاویر زیبا سازی وبلاگ www.web-abzar.ir

مطالبی که به نگارش در آوردیم وضعیت کلی زن، در طول زمان‌ها و مکان‌ها بود اما اگر درست به صحرای تفتیده عربستان بنگریم آن دور دورها، عرب جاهلی را مشغول کندن قبری کوچک می‌بینیم که می‌خواهد پاره تن خود را زنده زنده در این قبر دفن کند. شاید تا اسم عرب جاهلی برده شود، فوراً ذهن‌ها به طرف دختر کشی می‌افتد. کسانی که تا قابله می‌گفت بچه دنیا آمده دختر است، مهیا می‌شد تا قبری بکند و او را در این قبر بیفکند. این رسم شوم کمی پیش از اسلام به وجود آمد و تا انتشار اسلام پا برجا بود. در زمان اسلام شخص به نام صعصعه بن ناجیه نزد رسول خدا (ص) آمده و عرض کرد: «من در زمان جاهلیت عملی صالحی انجام دادم آیا برای من اکنون فایده ای دارد؟ حضرت رسول سؤال کرد مگر چه عملی انجام داده ای؟ او داستانی نقل کرد که خلاصه‌اش آن بود که من، در آن روزگار دو شتر گم کردم و به دنبال آنها در بیابان می‌گشتم و به چادری برخوردم که پیر مردی در کنار آن نشسته بود. چون سراغ شترانم را از او گرفتم گفت نزد ما است و من نزد او نشستم تا شترانم را بیاورد. در این وقت پیر زنی از خیمه بیرون آمد و آن مرد گفت: چه زائیده؟ اگر پسر است که در مال ما شریک است و اگر دختر است که او را دفن کنید. پیر زن گفت دختر است. من که این سخن را شنیدم به آن مرد گفتم آیا این دختر را به من می‌فروشی؟ پیر مرد گفت: مگر عرب فرزند خود را می‌فروشد؟ گفتم من حیات و زندگی او را می‌خرم نه خود او را. گفت: به چند می‌خری؟ گفتم خودت بگو گفت: به دو شتر ماده و یک شتر نر. من پذیرفتم و آن دختر را خریدم و پس از آن نیز این کار شیوه من بود و بدین ترتیب 280 دختر را که می‌خواستند زنده به گور کنند خریداری کرده و از مرگ نجات دادم». بعدها یکی از نوه های این مرد بنام فرزدق (همان شاعر نامی عرب) در نزد خلفای بنی امیه با افتخار می‌گفت: «اًنا بنٌ مٌحی الموتی: من پسر همان کسی هستم که مرده ها را زنده می‌کرد.

منطق عرب این بود که:

زن و اژدها هر دو در خاک به

جهان پاک از ین هر دو ناپاک به

 

 

 


ادامه مطلب
درباره : ظلم به زنان در طول تاریخ ,
امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 10

بازدید : 51
تاریخ : چهارشنبه 05 شهريور 1393 زمان : 13:13 | نویسنده : روح اله زیبرم جوانمرد | نظرات ()


درباره سایت


درود بر شما عزیزان: با توجه به نقش اساسی فرهنگ در پیشرفت یک جامعه در این وبلاگ سعی شده است از تأثیر مثبت و منفی پارامترهای مختلف فرهنگ بحث شود. در این میان قبیله گرایی و نژادپرستی نقش شاخصی را ایفا می کنند. خصوصا در جریان انتخابات باعث پیروزی افراد نالایقی شده که در مجلس و یا سایر شوراها توانایی ابراز وجود هم ندارند. امیدوارم افراد فرهیخته و آگاه به مسائل جامعه وارد میدان شده و برای حل این معضل چاره ای بیاندیشند. بنده نیز به عنوان یک فرهنگی به نوبه خود و از این طریق از همه افراد جامعه دعوت می کنم برای ریشه کن کردن این معضل پا پیش بگذارند.

آمار سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 28
کل نظرات : 8
آمار کاربران
افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 5

کاربران آنلاین

آمار بازدید
بازدید امروز : 22
باردید دیروز : 2
گوگل امروز : 0
گوگل دیروز : 0
بازدید هفته : 24
بازدید ماه : 85
بازدید سال : 599
بازدید کلی : 8,171

اطلاعات کاربری


عضو شويد

نام کاربری :
رمز عبور :

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

موضوعات

ایلام
قبیله گرایی در ایران و ایلام و ملکشاهی
نژادپرستی و پیامدهای آن در ایران و ایلام
زندگی نامه کوروش بزرگ
مفهوم آزادی
ظلم به زنان در طول تاریخ
نمایش افزایش جمعیت در کره زمین به صورت آنلاین
تبدیل تاریخ شمسی (خورشیدی) به میلادی
فال ماه تولد
فال انبیا
گالری عکس های من
سخنان زیبا از کوروش کبیر (بزرگ)
دانستنی های جالب و جذاب
جملات زیبا از دکتر علی شریعتی
جملات پیامکی
تعبیر خواب
احادیث انبیا
تقویم شمسی مستقل از تقویم کامپیوتر
فال حافظ
جملات عاشقانه
اوقات شرعی به وقت ایلام
جستجو در گوگل
تاریخ ایلام
دیدنی های استان ایلام
تعریف فرهنگ
جملات بزرگان
زمین شناسی ایلام و ایران

خبرنامه

براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

نظرسنجی

نظر شما در مورد قبیله گرایی چیست








چگونه می شود نژاد پرستی و قوم گرایی را در ایران ریشه کن کرد؟






جستجو


کدهای اختصاصی

Hello World !

پشتیبانی

RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : Enterweb.ir